❤ Rindu ❤

❤ Assalamualaikum
Selamat malam semua.
Jam dah menujukkan pukul 12:04 pagi ketika ini tapi mata sye ni belum terasa nak lelap lagi. Anak dan bapak dah selamat tidur sejak sejam yang lalu. Kenapa mata ni tak dapat nak lelap? Entahlah. Agak luar biasa keadaan ini buat mama yang kepentan seperti sye ni. Sepanjang menjadi ibu ni, di kala sye letakkan kepala atas bantal, mata sye akan pejam dengan lenanya. Ya, lena bukan main. Kalau zaman muda remaja dulu-dulu, bunyi tikus berdecit pun sye akan terjaga. Sekarang? Hah, bukan berdecit, kalau tikus tu jatus atas badan dan menari tarian bangra atas pipi sye pun belum tentu akan terbangun lagi. Bukan melebih-lebih cerita ni, tapi kenyataan. Bunyi yang dapat menggerakkan sye hanyalah bunyi tangisan si kecil pengarang hati. Naluri seorang ibu kan? Kalau tak bangun jugak anak dah menangis tu, memang nak makan penampar la jawabnya tu! =)

Ha, tapi hari ni, berbeza keadaanya. Ada niat di hati lepas tidurkan anak, sye nak lelap sekali. Tapi, tak menjadi realiti. So, sye tarik laptop dan cuba mengkaji. Belek page sana sini dan hati ini terdetik rasa rindu sekali. Rindukan apa? Sye tak berapa nak pasti. Mungkin rindukan semua sekali.

Sye rindukan yang pertama-tamanya anak saudara kecil sye. Bebual telefon dengan anak 2 tahun tu menarik2 rasa rindu kat hati.
Sye rindukan adik sye yang duduknya tak berapa nak jauh tapi khabarnya macam amat terasing sekali.
Sye rindukan rasa senang di hati bila memikirkan ibu dan ayah ada di sisi.
Sye rindukan melepak di McDonald sambil usha orang sana sini sampai pukul 2 3 pagi.
Sye rindu nak sambung belajar lagi.
Sye rindukan kawan-kawan yang suka dengar sye mebebel tanpa henti.
Sye rindukan rasa untuk berdedikasi.

Sye rindukan semuanya. Tapi, boleh tak kalau sye rindu, dan sye nak merasa, tanpa melepaskan apa yang sye ada sekarang? Sebabnya, dunia sye sekarng adalah dunia kebhagian sye. Sye tahu kalau sye buat perkara2 yang sye rindu, masa tu, akan sye rindu pada perkara yang sedang sye buat sekarang. Anda faham? Tak? Mungkin? Entahlah. 

Itulah manusia, susah nak bersyukur.

Tapi, sye bersyukur! Yang amat-amat. Apa yang sye ada sekarang adalah membahagiakan. Tapi tak salah merindui kan?

Namun, sye tahu. Ada sebab kenapa sye berperasaan sebegini. Ada kaitannya dengan kerinduan ke-3 yang sye nyatakan tadi. Tapi, yang tu tak mungkin akan kembali. Rasa selesa memikirkan ikatan suci itu takkan ada lagi. Dan, atas sebab tu, sye rasa sedih sekali. 

Hai. Meratap kat sini pun sedikit dah melegakan hati.
Ada baiknya sye berhenti.
Kala ni, sye menatap muka comel anak sye yang sedang dibuai mimpi. Indah sekali. Masya-Allah, Subahanallah, ciptaan Allah yang tak boleh ditandingi. Sye harus cuba melupakan rasa resah dan rindu ini. Sye kini ada tanggungjawab sendiri. 

TABAHKAN HATI.
Kita tak pernah sendiri =)

Selamat malam sekali lagi

Deez

0 comments:

Post a Comment