❤ Dari Jemari Aisyah ❤

Ya. Assalamualaikum ❤.  
Dah tengok tajuk entri? Belum? Tengok sekali lagi. Ya. Hari ini, saya pengganti mama buat entri. Asyik-asyik mama je yang menulis. Bagi chance dekat saya pulak sekali sekala.


Nama saya Nur Aisyah. Mama dan bapak panggil saya Aisyah dan kadang-kadang kakak. Tapi ada masa jugak mereka gelarkan saya bulat, comel, baby, sayang dan macam-macam lagi lah. Saya pun tak faham. Tapi, kakak-kakak, aunty-aunty, uncle-uncle semua panggillah saya Aisyah saja please. Easy to remember, dan nak respon pun senang. Umur saya 1 tahun 7 bulan. Mama kata saya budak dah besar sekarang. Dan big girls don't cry. Saya memang bukan cry baby. Kalau mama saya kata yang sebaliknya, abaikan. Mama cuma bergurau semata. =)

 Ini saya. Cool kan saya berkaca mata?


Hari ni saya akan cerita pasal hobi saya bagi mengisi sehari-hari. Bila saya buka mata pagi-pagi, pertama-tama sekali, akan saya cari mama saya samada ada tak di sisi. Tapi, mama selalu degil. Dia akan gone pagi-pagi. Saya tak suka bila mama tak ada kat tepi. Pusing-pusing, kadang-kadang bapak ada di sisi sebelah lagi, kadang-kadang bapak pun tak ada sekali. Kalau bapak ada, saya ok. Tapi, kalau tak ada juga, menyampah! Saya akan jerit kuat-kuat 'mana semua orang ni?!!!!' Dan pasti, mama atau bapak akan datang berlari. Kadang-kadang pulak mereka ada dua-dua dan still tidur lagi. Time ni saya paling seronok sekali. Dapat korek-korek biji mata mama dan gigit-gigit tangan bapak. Mereka nanti jerit-jerit keseronokan. Best tau! Tak kiralah mereka datang berlari ke, atau saya yag kejutkan, sesi selepas itu adalah sesi wajib yang saya mahukan. Sesi cuddling manja. Saya teramat suka ke tahap addicted bila mama peluk-peluk saya, gosok-gosok perut dan kepala saya. Kalau tak dapat, rasa hari tak sempurna. Mama kata saya budak manja. Sebenarnya, saya saja, nak bagi kasih sayang lebih kat parents saya! =)

 Mama ni memang suka peluk saya begini


Lepas sesi cuddling tamat, masa untuk mandi pula. Oh, ni highlight of the day saya. Mandi memang seronok. Water is fun, I love water! Maka bapak selalu menggelar saya WATER PRINCESS. Saya suka! Sebab selalu kalau bapak sebut water princess, dia akan bawa saya pergi main water. Selalunya bapak bawak pergi water dekat rumah kami je. Tapi saya seronok, sebab sangat sejuk. Mama selalu celup-celup kaki dalam air dulu untuk test water. Dia akan kata air sungai ni sejuk sangat. Tapi saya tak kisah, dah sampai, mesti kena terjun itu sungai! Kalau hari bapak tak go to work pulak, bapak akan bawak saya pergi water lagi jauh. Jauh sangat. Sampai selalu saya duduk dalam kereta, menikmati keindahan hutan, tapi sebab kejauhan akan tertidur atas mama. Dan bila mama kejut dah sampai. Water yang jauh ni lagi seronok. Water sangat sejuk, ada water jatuh dari batu tinggi dan ada slide sekali. Oh weeee.... slide dan water? My 2 most favorite things. Bapak ini memang cool lah bawak saya ke tempat macam ni. I love you Bapak. =)

 Ini saya di pantai

 Ini saya di sungai

Ini saya dalam pool mandi buatan. Itu cousin saya Qistina

 Ini saya bermain air di fountain penuh ikan

Saya ni macam mama kan? Suka lari topik. Ok, kembali. Lepas mandi yang lama dan memuaskan hati saya, hobi makan pula mengisi ruangan masa. Kalau bab makan ni, mama saya memang suka sekali. Dia akan seronok bila saya makan bertubi-tubi. Maka, amcam-macam makanan mama suapkan untuk saya sehari-hari. Tapi, itu dulu. Kini, saya kan big girl. No more mama. No more suap-suap. If you want me to eat, saya nak makan sendiri. Kalau mama degil nak suap jugak saya buat-buat merajuk taknak makan. Well, I am a big girl kan, mana ada big girl makan bersuap. Maka, mama akan pasrah membiarkan saya makan sendirian. Sangat fun! Angkat-angkat makanan, picit-picit ikan, sepah-sepahkan crakers. Itu semua fun. Dan mama juga seronok kan, lepas tu boleh main kutip-kutip makanan. Saya baik hati kan?? =)

Hari ni mama fasting, maka mama bagi saya makan ini dulu. Tapi ini yummy! =)

Talking about makan, saya memang suka makan. And my most favorite food in this whole wide world is spaghetti masakan mama saya dan fish. Apa jenis fish pun walau dimasak macam mana pun amat yummy. I love fish. Some of the other foods yang saya suka juga; bihun goreng, nasi briyani, nasi ayam, chicken and beef mini cocktail, fried eggs, and cookies. Tapi, yang lagi lagi lagi saya gemar ialah CHOCOLATE dan AISKRIM. Oh yummy! Saya sangat suka bila mama dan bapak treat saya untuk makan chocolate atau aiskrim. Mereka sangat awesome lah bila mereka belikan saya ini semua. Time makan memang masa saya appriciate mereka berdua. Kiss kiss nom nom kiss kiss munch munch. =P

 Tutti Fruitti itu amat sedap tahu

Hobi saya yang seterusnya lagi adalah berlari-lari. Oh my my, saya suka lari. Saya lagi seronok tengok mama lari lari semasa kejar saya lari. Itu lagi seronok dan funny. Saya tak tahu kenapa dari dulu saya tak lari. Kalau saya tahu betapa fun lari ini, dari baby lagi saya akan cuba berlari. Tak apa, sekarang saya dah tahu dan akan balas dendam untuk lost time itu. Berlari-lari ke mana-mana pun sangat menggembirakan hati. Pernah sekali saya tengah run dengan laju, dan terserempak dengan seekor woof woof di taman itu. Wah! Saya sangat excited tapi takut bila woof woof tu pandang saya semacam. Nasib baik mama jadi penyelamat saya dan carry saya laju-laju. Tapi saya bukan big girl yang mudah serik. Saya sambung lari-lari lagi di bahagian lain taman selepas iu. Tak syok kan berhenti buat benda fun sebab ketakutan. Tapi, mama saya ada limit nya. Di hari-hari tertentu, mama memang tak fun. Lagi-lagi kalau waktu makan di luar. Mama akan suruh saya duduk di atas kerusi dan jangan lari-lari. 'Belajar manner' kata mama. Oh, mama ni tak fun lah. Pfttt!!! Tahu tak duduk atas kerusi ni senyap-senap amat boring la mama. Tak fun! Tapi lepas tu, mama akan compensate untuk saya. Dia akan biar saya lari mana-mana lama-lama sambil kejar-kejar dan ocassionally jerit-jerit. Oh, fun tu dah kembali semula! =)

Mama letak saya dalam ni sebab tak kasi saya lari

 Kenapa mama tak faham running itu buat saya rasa free?

 Sekali lagi mama denda saya duduk dalam kerusi. Boohoooo mama

Kan lebih seronok begini

Saya ada obessi pada 2 benda. Pertama, disebabkan lari itu fun, saya dah develop satu obsessi terhadap kasut. Yes, shoes. Saya sangat suka shoes. Entah kenapa. Mungkin sebab shoes itu buat saya dapat lari laju-laju. Maka, setiap kali kami pergi visit shops, saya akan mencari shoes. Oh shoes, sangat banyak shoes yang cantik dan cute di luar sana. Bagai nak gila bila melihatnya. Dan depending on mama and bapak punya mood, ada masa saya akan dapat shoes baru dan ada kala tidak. Tapi shoes saya ada di merata-rata. Dalam rumah, outside di shoe racks, dalam kereta dan even di rumah nenek dan grandpa. Cantik-cantik tau shoes saya. Obsessi kedua saya pula adalah books. I love books. Mama kata books akan buat saya pandai. Dan saya suka bila orang panggil saya clever girl. Maka, saya suka pada books yang boleh buat saya jadi clever.
Clever tak saya? Hihi

 Antara koleksi kasut saya - ANTARA *i love shoes*

 Ini buku cantik time baru beli. Sekarang? Pftt!! cantik itu hanya pada mata! =P



Ok lah. Saya rasa saya stop di sini dulu. Mama da panggil-panggil saya nak bagi minum susu. Rugi nanti kalau tak minum susu tu. Susu mama kan best sekali in the world. Dan lagi sambil minum sambil boleh cuddle. Seronok kan?


Sampai jumpa lagi. =)


xoxo
Aisyah

P/S: Alamak, saya terlupa cerita hobi buat painting dan main swing! Mungkin di hari lain nanti. =)

8 comments:

kakcik said...

Hai Aisyah... pandainya Aisyah bercerita. Boleh karang novel ni. :)

lia said...

da mcm tajuk cter upin&ipin, jari-jemari salleh he3...

Ren Din said...

Insyaallah. Nanti boleh jadi penulis berjaya =) @aunty kakcik

Hehe. aunty pun suka tengok upin ipin yerrr =P @aunty lia

Salmi Khairil said...

comel aisyah bertudung, nanti abislah mama tak boleh menulis kat blog lagi aisyah dah ambik alih..hehehee..

ieja amieja said...

alolo..comelnya dia..mmg aisyah ni clever girl..dah pandai membaca dan menulis gitu..lps ni mama x de chance lg la ye..

Leeza dayasari [santai leeza] said...

anak-anak yang cute2....
thx erk singgah santai leeza..

nur anis said...

hai aisyah..nak kenal boleh..:)

Aine Ainun said...

comelnya...

mst seronok ade nak kan kan...

Post a Comment